De Hängdas Evangelium - Robert Karjel

Journalisten Henry Müller blir ombedd att skriva en nekrolog över en gammal skolkamrat som tagit livet av sig. Dessutom får veta att den avlidne har adresserat ett självmordsbrev till honom. Problemet är bara att Henry inte alls kan minnas kamraten.
      Snart hör polisen av sig. Den döde mannen hade tydligen haft kontakt med en katolsk munk, som nu också hittats död, hängande i sin egen takkrona. När Müller en kväll blir överfallen och misshandlad förstår han att han dragits in i ett farligt spel. Det verkar ha att göra med de tvåtusen år gamla brev som återfunnits i Paris. I breven beskrivs ett antal skrifter författade av en hittills okänd följeslagare till Jesus- ett femte evangelium ...

Jag har inte skrivit på ett tag nu, det beror på flera saker. Skola framförallt och att jag är mitt inne i Dostojevskijs Idioten som är mycket bra men tar sin tid, och den är såpass att mam gärna varvar med mer lättsmälta saker, som den här...
En svensk Da-Vinci kod stod det på omslaget, men det var ju bara helt fel. Den här boken har likheten att den handlar om jesus och konspirationer som sträcker sig långt tillbaka i tiden, men den saknar Da-Vinci kodens fart och spänning. Huvudpersonen väcker inte särskilt mycket sympati, det är svårt att leva sig in i den. Dessutom känns mitten på boken bara så seg. Den vinner på att den handlar om just konspirationer långt tillbaka i historien då jag gillar sånt, och på de bitar som ska föreställa evangeliet som är mycket bra. Nej, en besvikelse.

Tre av fem möjliga.

KKK

Kommentarer
Postat av: Johanna/bokidioten

men! Jag tyckte den var mycket bra! Den hade en närvaro som DaVinci saknar, en stämning i språket som gör att det är en författare jag kommer att följa. Tänk att man kan tänka så annorlunda!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback