Da Vinci Koden - Dan Brown

140343-37Konsthistorikern och symbolikexperten Robert Langdon befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning när han väcks av ett viktigt telefonsamtal. Den åldrade intendenten på Louvren har blivit brutalt mördad inne på museet, och ett märkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen för att hjälpa till att lösa gåtan, ovetandes att polisen också håller honom för misstänkt till dådet.
    Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, söker avtäcka det gåtfulla meddelandet finner de ledtrådar gömda i Leonardo da Vincis verk ledtrådar som är synliga men samtidigt skickligt förklädda av konstnären.
    En koppling till den mördade intendenten stärks när det avslöjas att han tillhört Prieuré de Sion det sekreta sällskap som innehållit medlemmar som Newton, Botticelli, Victor Hugo och da Vinci. Langdon misstänker nu att de är en fantastisk historisk hemlighet på spåren, en hemlighet som genom århundradena bevisats var lika upplysande som farlig. Ifall det labyrintiska pusslet inte hinner dechiffreras i tid går en explosiv forntida sanning i graven.
    En rasande kapplöpning vidtar.

Denna konstant uppdrivna, intelligent genomförda






Måste vara förra årets mest hypade bok. Jag läste den först efter att den kommit ut på pocket så jag missade den värsta hysterin. Men min pappa som läst den varnade för cliffhangers i slutet av varje kapitel. Jag läste den ändå och tänkte att efter som den var en succé kunde den inte vara dålig. Och det var den inte heller´.
Jag hade roligt när jag läste den och trots att jag störde mig på saker på var och varannan sida höll den intresset uppe. Det var väl inte en av de mest givande böckler jag läst, men den var verkligen underhållande, med alla kluriga frågor och konstiga personer. Helt galen men skoj. Det han skriver om heliga Graal är också intressant, och underhållande framförallt. Väckte mitt intresse gjorde den och jag har läst bådeI i Cirkelns Mitt & Änglar Och Demoner nu. Inget du ska läsa om du väntar dig en djup roman som ska förändra ditt liv. Utan läs den om du vill ha lite underhållande spänning innan du somnar.

Fyra - av fem möjliga.

KKKK-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback