Fällan - Michael Connelly

 LÄS RECENSIONEN FÖRST OM DU EJ HAR LÄST POETEN AV CONNELLYFBI-agenten Rachel Walling får till slut det samtal som hon har fruktat i åratal: nämligen att den mest beryktade av alla seriemördare - Poeten - har återvänt. Han har inte glömt henne och han har en present åt henne. För många år sedan arbetade hon med det berömda fallet då den f d FBI-profileraren Robert Backus gäckade polisen genom att efterlämna små diktstrofer av Edgar Allan Poe i de avskedsbrev som hittades vid mordoffren. (Poeten, på svenska 1998)
        Samtidigt kontaktas Harry Bosch av änkan till den f d FBI-agenten Terry McCaleb (Blodspår, på svenska 1998) för att reda ut om McCalebs död var självmord eller mord. Spåren leder till en massgrav i den ödsliga Nevadaöknen och vidare till det glittriga Las Vegas. Harry Bosch börjar misstänka att Poeten har något med det hela att göra.



Jag har hört mycket gott om Connellys böcker och kände att det var god tid att läsa något av honom. Då jag fick denna bok gratis med någon tidning eller liknande började jag med den. Tyvär har det här tydligen förstört min upplevelse av Poeten som sägs vara en av Connellys bästa eftersom i den här (Redan i bakside exten! läs den inte om du inte läst Poeten) avslöjas slutet och handlingen på den boken. Det känns ännu lite surare då jag bara blev måttligt engagerad av den här boken, och fick pusha mig själv att läsa klart den. Vilket gör mig mindre angelägen att läsa mera Connelly överhuvudtaget. Nej tacka vet jag att läsa böcker i rätt ordning. (Måste bara lägga till ett PS. efter som jag inte har läst hans andra böcker kan jag inte veta säkert men det känns som om han har valt två av sina rollfigurer som brukar vara i separata serier och slagit ihop dom i en bok... kan det vara rätt?)

Två av fem möjliga.

KK

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Hej Jag har inte läst Poeten.Tackar för varnignen! Jag skall se till att läsa den först då.
:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback