Tristan och Isolde

Ädle herrar, behagar det er att lyssna till en vacker saga om kärlek och död?? Så inleddes den medeltida berättelsen om Tristan och Isolde, som tömmer kärleksdrycken och drabbas av en ödesdiger lidelse för varandra. De är bundna av magi och förenade av passion i ordets ursprungliga betydelse av lidande och sjukdom. Endast döden kan stilla och mätta deras lidelse. Den franske språkforskaren Joseph Bédier utgav år 1990 sin beundransvärda prosabearbetning av versberättelsen från 1100-talet.



Jag läste den här boken efter som vi var tvungna i min skola. Men det var inte alltför jobbigt. Språket är gammaldags så det tar lite längre tid att läsa än vad det hade gjort annars. Den känns ju väldigt dramatisk och till och med larvig ganska ofta, men just det var ju också typiskt för Riddarepik (Har precis haft prov på medeltiden i svenskan :) ) Inte det bästa jag läst, men deras kärlek är legendarisk så kanske ska man läsa den bara därför.

Två+ av fem möjliga.

KK+

Kommentarer
Postat av: Emil Almestad

Uuurk,
Tvingades också läsa den här, nu sitter jag och svarar på 26 fördjupande frågor om boken. Sen har vi muntlig redovisning om den också.

Livet är tufft!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback