Följeslagerskan - Nina Berberova

Det är 1919 och den artonåriga Sonetjka har just avslutat sina studier vid konservatoriet i St. Petersburg. Hon är vare sig vacker eller odsedvanligt begåvad. Tiderna är svåra och det är ont om arbete.
      Då får hon plötsligt erbjudande om att bli ackompanjatris hos den berömda sopranen Maria Nikolajevna Travina. Maria är en strålande skönhet som mitt i revolutionsårens umbäranden lever ett liv i överlöd, uppvaktas av alla och helt inriktar sig på sin egen framgång.
      Sonetjkas liv förändras därmed i ett slag och hon lämnar svält och fattigdom bakom sig. Men i mötet  med Maria dras hon in i ett spel där svartsjuka och avund är dess inre kraft och motor.
      Med intensitet och stilla raseri berättar Sonetjka om sitt orättvisa öde och om hur hon i sin vanmakt tålmodigt strävar efter en sak - att avslöja Marias hemlighet. . .


 Jag läste den här tunna boken för ett tag sedan och jag måste säga att den inte fastnade så bra, inget man går och funderar över ett längre tag. Men orättvisan och vankaten beskrivs mycket bra i den här boken, och alla som någon gång känt sig avundsjuka kommer kanske känna igen sig.

Tre av fem möjliga.

KKK

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Hej Du läser på i samma höga fart ser jag.
Det var längesen jag läste nåt av en rysk författare.Den här har jag inte läst.
:)

Postat av: Anonym

Du läser ju så en annan inte hinner med. Jag har nu i alla fall läst Lookos "Lycksökaren" och ska börja på "Rivalerna". Kanonbra bok så den är redan utlånad till en arbetskamrat. JAg kolla in ibland för att se dina tips på böcker. Det är som att ha en egen recensent.

2007-03-12 @ 13:18:43
Postat av: Ida Johansson

Glömde det här..............men det var jag som skrev det förra oxå.

2007-03-12 @ 13:20:00
URL: http://blogg.aftonbladet.se/826
Postat av: Gunnar

Hej
bloggsvar: vi har Dansk Tv som vi tittar en del på.Bl a följde vi den bästa julkalendern som jag sett nån gång där.Absalons hemlighet.Vi älskar också Tv-serein Matador som vi har på dvd.Jag har lite svårare att förstå när dom talar men textat liksom i böcker går bra.Hustrun är ett strå vassare.När vi åkte över Öresundsbron hittade hon ett danskt korsord som hon löste.
:)

2007-03-13 @ 07:54:57
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Gunnar

bloggsvar: Jag har ingen riktig favorit bland Beck-böckerna.Möjligen Den vedervärdige mannen från Säffle som sen Bo Widerberg filmade med namnet Mannen på taket.
:)

2007-03-13 @ 07:56:15
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Ida Johansson

Hej, läget?

2007-03-13 @ 15:45:48
URL: http://blogg.aftonbladet.se/826

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback