Fallet G - Håkan Nesser

G. Det var fallet G. det handlade om, ingenting annat, bestämde han sig för. Inga luddiga personliga motiv, inga omskrivningar, bara den där gamla frågan som jagat honom i femton år. Vem dödade Barbara Clarissa Hennan? Eller snarare: hur hade Jaan G. Hennan burit sig åt för att döda henne? Men Van Veeteren har rent personliga skäl att vilja lösa fallet med en död kvinna på bottnen av en torrlagd simbassäng och en mördare med ett alibi som tycks omöjligt att spräcka. Fallet G det enda ouppklarade fallet i kommissarie Van Veeterens långa karriär. Först femton år senare närmar sig gåtan sin lösning. Kanske hade det varit bättre om frågorna fått förbli obesvarade?



En okej deckare men inte så mycket mer, hade förväntat mig mer av Nessers sista bok i serien om Van Veeteren. Men,men tydligen inte. Hela historien känns konstlad, om VV nu var så säker på att det var G som gjorde det borde han (Med sin kända hjärna) Kunna räkna ut slutet. Dessutom känns hela "Nu går vi tillbaka till ett ställe vi varit förut" väldigt tråkigt eftersom den boken som också utspelade sig på den platsen var bättre. Nej, besviken är vad jag är.

Två av fem möjliga.

KK

Kommentarer
Postat av: van veteren

Han ville väl försäkra sig om att ingen ville ha en fortsättning...

2007-03-13 @ 22:16:35
Postat av: Gunnar

Hej När jag tittade in här så kom jag på att jag inte bloggat ännu om Nesser.Det måste jag ju göra.Tack för tipset!
Ja ibland är man oense med författaren om hur böckerna slutar.Å andra sidan kan det ibland vara alltför förutsägbara slut.
Vårsolen skiner i Karlstad.Vi går mot ljusare tider!
:)

Postat av: Ida Johansson

Vi lyssnade på boken under vår trip till Norge för några år sen. Alla satt tysta och följde med i handlingen. Nu dyker ju personerna upp i en senare bok såå slutet får sin förklaring då tycker jag. Hör gärna av dig på min blogg så att vi kan fortsätta kontakten.

2007-03-16 @ 23:58:25
URL: http://blogg.aftonbladet.se/826
Postat av: Ida Johansson

Ja se det kommer jag inte ihåg så här på stående fot. Även den boken lyssnade vi på och den har vi lämnat tillbaka men jag ska göra en efterforskning.

2007-03-17 @ 22:21:37
URL: http://blogg.aftonbladet.se/826

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback