Dårskaper I Brooklyn - Paul Auster

Nathan Glass är i sextioårsåldern och har precis tillfrisknat från cancer. Han är nyskild och efter att ha sålt huset i förorten bestämmer han sig för att flytta tillbaka till barndomens Brooklyn. I en bokhandel springer Nathan på sin brorson Tom Wood, som han inte sett på nästan tio år. Tom var en gång en lovande akademiker, men något gick snett och nu arbetar han som bokhandelsbiträde. Nathan lär även känna Toms chef, den homosexuelle bokhandlaren Harry Brightman, och tillsammans bildar de en ovanlig trojka.

Plötsligt en dag dyker Toms nioåriga systerdotter Lucy upp. Hon vägrar att prata och kan således inte tala om hur hon tagit sig till Brooklyn eller var hennes föräldrar befinner sig. Och de tre männen dras in i händelser som kommer att förändra deras liv för alltid ...





Väldigt underhållande men ändå smart. Det är lätt att relatera till personerna i boken även om jag inte känner igen mig i dem, t.ex Rory som kanske inte är den mest trovärdiga karaktären jag läst om, jag gillar henne ändå. Kul att läsa en bok om en äldre man som inte är så urskuldande. Han står för sitt liv, med brister och allt och det blir roligare läsning då. Slutet (Och då menar jag de allra sista raderna) kändes lite Mjaa, men annars toppen bok. Jag kommer leta upp fler böcker av Paul Auster.

Fem av fem möjliga.

kkkkk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback