Delano Georgia USA - Stuart Woods

Varför försvinner så många män i 20-årsåldern i Georgia, och varför upphör spåren så ofta i närheten av den lilla staden Delano? Will Henry Lee, som blir stdens förste polismästare 1919, är sanningen på spåren, likaså hans kollega Sonny Butts som får befattningen efter andra världskriget. När Tucker Watts blir stadens första svarte polismästare i början av 60-talet har hab särsklid orsak att plocka fram sina företrädares gamla papper och börja nysta i trådarna på nytt...
Stuart Woods roman är inte bara en oerhört spännande kriminalberättelse utan  också en sällsynt levande skildring av livet i en amerikans småstad under drygt fyrtio år: rasmotsättnigarna, det politiska spelet och människornas liv.




Den boken är mycket mer än en vanlig deckare. Själva mordhistorien är inte alls särsklit komplicerad och man inser väldigt tidigt vem mördaren är och får också väldigt tidigt det bekräftat. men det spelar ingen roll, intresset hålls uppe ändå. Man måste veta hur det ska gå, för staden och för mordutredarna. Rasmotsättningarna och politiken är också intressanta att följa genom tiderna. När man börjat läsa vill man inte sluta. Så starta nu när det är lov/semester.

Fem av fem möjliga.

KKKKK

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Hej
Jag måste notera den här som Du ger så högt betyg.Och se om jag kan finna den.
Men vilken är egentligen titeln? Chiefs? Är det en engelsk version eller?
:)

Postat av: Gunnar

Tack för svaret! Då skall jag hålla utkik efter både svenska o engelska boken så får vi se vilken jag finner först.Om jag hittar den.
:)

2007-06-26 @ 16:44:17
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Ida

Hej hoppas du mår bra, kul att du fortsätter att recensera böcker. Jag skaffar alltid de som du gett fem av fem. Så den här skall vi försöka ta oss ann. Kram

2007-07-20 @ 12:19:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback