Rosens Namn - Umberto Eco

140343-34Broder William från Baskerville, vida berömd för sitt skarpsinne och sin lärdom, kommer en novemberdag år 1327 till et norditalienskt benediktinkloster. Han är utsänd för att medla i maktkampen mellan påven i Avignon och kejsar Ludvig men får snart annat att göra. Under sju skräckfyllda dygn hittas den ena munken efter den andra mördad, och William förvandlar sig till detektiv, beväpnad med Aristoteles logik, Thomas av Aquinos teologi och Roger Bacons vetenskapliga skepsis.







 

Jag velade Länge innan jag bestämde mig för vilken kategori jag skulle sätta den här boken under. Den är ju både Klassisk och en Deckare. En klassiskdeckare.
      Jag hade höga förväntningar på den då både min mamma och min pappa rekommenderat den när jag frågade om "bra deckare".
       Jag läste den förra sommaren då jag var på Gotland så det tog ett tag innan den var utläst, det fanns ju så mycket annat att göra. Jag tror det var bra att jag läste den i korta etapper med många avbrott annars tror jag att jag snabbt hade tröttnat på språket som var svårläst för mig efter som det är så gammeldags. Det stora plusset får boken för att den lyckades hålla mig intresserad ändå, intrigen var såpass spännande, och språket så pass bra (om än svårt) att jag ändå läste ut den. Inte alls vad jag förväntat mig men det var inte bara till det sämre. Kul att få en (i och för sig fiktiv) insyn i munkars sätt att tänka på den tiden. En bok som alla borde ha läst någon gång under livet.

Tre + av fem möjliga.

KKK+






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback