Hemlängtan - Michelle Magorian

140343-40År 1945 återkommer tolvåriga Rusty till England efter att under kriget ha bott i USA. Hon blir förskräckt över att komma tillbaka till ett land hon inte längre känner igen, en värld med krigsskadade städer och ransoneringskort. Allt är tråkigt. Till och med hennes familj är som främlingar. Mamma är kall och avvisande och lillebror svartsjuk. Rusty längtar tillbaka till USA men måste stanna. Vi får följa hennes kamp att anpassa sig till sitt nya liv.






Detta är en ungdomsbok men borde verkligen läsas av alla. Jag gråter varje gång jag läser om den, och det är minst en gång om året. Det är så hemskt att se hur sliten itu Rusty blir av att hamna mitt emellan två länder, två familjer. Ett mästerverk.

Fem av fem möjliga.

KKKKK

Kommentarer
Postat av: Maj

Kan bara hålla med. Jag tycker synd om Rusty och blir rasande på hennes oförstående anhöriga.

2007-06-08 @ 02:53:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback