Flicka Med Pärlörhänge - Tracy Chevalier.

140343-35Griet är sexton år när hon träder i tjänst hos konstnären Vermeer. Hennes uppgifter . i det stora och barnrika hushållet består av tvätt och barnpassning, men hon har också fått i uppdrag att städa konstnärens ateljé utan att rubba ett enda föremål i hans minutiöst uppbyggda scenerier.
Snart uppstår ett slags samförstånd med en underström av attraktion mellan Griet och Vermeer, en själarnas sympati mellan den store målaren och den enkla tjänsteflickan. Han lockar fram en förmåga som finns slumrande hos Griet och lär henne att se tingen med en konstnärs ögon.
Vermeers hustru Catharina är sin mans absoluta motsats. Catharina är från första stund avogt inställd till Griet och avskyr sin makes intresse för flickan.
När Vermeers rike mecenat van Ruijven fattar tycke för den söta tjänsteflickan, och insisterar på att Vermeer skall måla henne, skärps spänningarna. Ryktena och skvallret i småstaden Delft ökar trycket och när tavlan är fullbordad väntar en dramatisk uppgörelse...






Det bästa med den här boken är relationsbeskrivningarna, allra bäst de mellan Griet och hennes familj. Men annars måste jag säga att den här boken är riktigt överskattad.

Tre av fem möjliga.

KKK

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Hej Tack för kommentaren i min blogg.
Ett bra sätt om man vill ha fler läsare och kommentarer i sin blogg är att besöka andra bloggar.Dom blir då ofta nyfikna och gör ett returbesök.
---------
Rosens namn Ecco har jag läst och jag skulle nog säga att det är en deckare.Men gränserna är ju flytande.
Flicka med pärlörhänge är en riktigt bra bok tycker jag!Jag läste den efter rekommendation från min hustru.
:)

Postat av: Gunnar

Hej
Kul att Du svarade på min "deckargåta".Märks att Du har läst en hel del dylika.
Jag har kikat igenom en del av Dina andra inlägg om deckare.Kul att Du läst både Stig Trenter o Maria Lang.Maria Lang är väldigt ojämn tycker jag.Jag gillar framförallt hennes första böcker.Trenter är en av dom allara bästa tycker jag.Framförallt miljöskildringarna.
:)

2007-01-25 @ 09:44:40
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Gunnar

Hej
Visst har du rätt i att det är Som man ropar som Friberg inte är med i.
skall skriva lite mer om denna bok senare i min blogg.
Ha en trevlig helg!
:)

2007-01-26 @ 08:29:45
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Ida Johansson

Hittade hit via Deckargunnars blogg. Tittar gärna in fler gånger eftersom vi verkar dela bokintresset. Fast jag tyckte Gunnars fråga var för svår den här gången. Flickan med pärlörhänge har jag bara sett på DVD och det får nog räcka.

2007-01-26 @ 15:08:47
URL: http://blogg.aftonbladet.se/826
Postat av: Ida Johansson

Såg att du läst flera av Denise Rudbergs böcker. Har inte läst Vänninan ännu utan hamnade direkt på hennes senaste "Matilde" som väl var sådär. Jag lyssnar mycket på böcker när jag kör bil och Matilde var just en lyssnarbok, men skön förströelse på vägarna med en bok som fyller rummet.

2007-01-26 @ 15:13:04
URL: http://blogg.aftonbladet.se/826

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback