Northanger Abbey - Jane Austen

140343-69När Catherine Morland kommer till kurorten Bath dras hon in i ett ivrigt socialt umgänge. Hon dansar på stadens baler, hon går på promenad med bästa väninnan och hon möter den oemotståndlige Henry Tilney. under sin vistelse får hon också tillfälle att diskutera sitt stora intresse för tidens främsta litterära genre: den gotiska romanen, ett intresse som leder till dråpliga förvecklingar när hon blir medbjuden till familjen Tilneys hem. Det gamla klostret Northanger Abbey.


Jag älskar alla Jane Austens böcker och den här är inget undantag. Den här boken var en av de första Jane Austen skrev och det märks, den är annorlunda mot t.ex de mycket senare Emma eller Övertalning.
Annorlunda men inte sämre, otroligt underhållande, som en föregångare till någon sort chicklitt fast otroligt mycket mer förfinat. Jag har läst Jane Austen på både svenska och engelska och jag måste säga att de översättningar jag läst har varit mycket bra, men såklart är det roligt att läsa på orginalspråk.

Fem av fem möjliga.

KKKKK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback