Flickan Från Ovan - Alice Sebold

140343-59Susie Salmon är fjorton år gammal då hon blir våldtagen och mördad på väg hem från skolan. Hennes granne lurar henne till sitt gömställe under marken, ett dödens rum. Hon är hans senaste offer.

Från sin utkiksplats i himlen följer hon med medkänsla och växande insikt livet på jorden. Hon kämpar med att acceptera sin död, samtidigt som hon fortfarande klänger sig fast vid de levandes värld. Under många år följer hon mördarens förehavanden och polisens arbete, liksom sin familjs sorgearbete och vindlande öde. Tills den dag hennes önskningar ser ut att gå i uppfyllelse. Alice Sebold genomför ett häpnadsväckande förvandlingsnummer när hon av mörka beståndsdelar bygger denna hoppfulla berättelse.





Den här boken är både underbar och hemsk, jag grät hela tiden då jag läste den, men jag kunde inte lägga den ifrån mig. Jag låg uppe till två på morgonen när jag skulle upp till skolan 07.30 nästa morgon för att läsa ut den.
Det bästa med den var skildringen av olika personers sätt att hantera sorgen och skulden av att vara den som överlevde. Det är en bok som får ett att må skit, men samtidigt bra.

Fem av fem möjliga.

KKKKK


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback