Pesten - Albert Camus

Med råttorna kommer pesten, och Oran i Nordafrika blir en stad i belägringstillstånd. Isolerade från onmvärden är invånarna är utlämnade åt varandra och åt skräcken. Men en liten grupp, med läkaren Bernard Rieux i spetsen, tar upp kampen mot Pestens härjningar. Hans skildring av det sega motståndet mot lidande och död är en ständigt aktuell berättelse om människans förhållande till det onda - om underkastelse och feghet, om ansvar och mod, och solidariteten som revolt mot tillvarons meningslöshet.

Albert  Camus är nobelpristagare så jag hade höga förväntningar på Pesten. Och den nådde nästan upp till förväntningarna. Underbart språk, hemsk men intressant historia, sorgsna men verklighetstrogna karaktärer, det ända som drar ned betyget är att den ibland blev lite lite långtråkig. Dock var biten då de går och badar en av de vackraste bitarna jag läst. Men eftersom den trots allt var lite lite långtråkig kan jag inte ge den en full femma, den når inte riktigt upp i klass med Mästaren och Margarita :( så ett litet minus får den, synd för Camus att jag läst bulgakov innan.

Fem-av fem möjliga.

KKKKK

Kommentarer
Postat av: Ida

Jaha då var jag tillbaka eftersommaruppehållet och vill bara titta in för att se om du ger några bar boktips. Har numer med små rosa lappar så när jag passerar en bokhandel frågar jag efter böcker som du gett 5/5. Ibland lyckas det ibland inte. Ha det gott.

Postat av: maja

ja, karaktärsbeskrivningarna och de "livssanningar" eller vad man nu ska kalla dem som ges gör ju verkligen boken läsvärd, snarare än själva historien i sig. jag uppskattade mer hur han beskrev människors reaktioner osv..

2008-01-22 @ 14:08:55
URL: http://letmepressplay.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback