Gentlemen - Klas östergren

Sommaren 1978 driver författaren Klas Östergren omkring i Stockholm, utan pengar,utan idéer,bestulen på allt utomt vå skrivmaskiner. han blir erbjuden ett rum på Hornsgatan, hos bröderna Morgan: Henry, boxare och pianist, och Leo, fd barnstjärna, filosog och poet, nu ordentligt nedgången. det försiggår en massa underligheter i huset, och snart börjar ett fyrverkeri av förvecklingar, en äventyrlig upptäcksfärd i Morgan-brödernas gåtfulla liv i 60-talets Stockholm och Europa, och ett drama som får en ände med förskräckelse.


Sommaren 1978 driver författaren Klas Östergren omkring i Stockholm, utan pengar,utan idéer,bestulen på allt utomt vå skrivmaskiner. Han blir erbjuden ett rum på Hornsgatan, hos bröderna Morgan: Henry, boxare och pianist, och Leo, fd barnstjärna, filosog och poet, nu ordentligt nedgången. Det försiggår en massa underligheter i huset, och snart börjar ett fyrverkeri av förvecklingar, en äventyrlig upptäcksfärd i Morgan-brödernas gåtfulla liv i 60-talets Stockholm och Europa, och ett drama som får en ände med förskräckelse.


Åh underbara bok, jag ville inte att den skulle ta slut. Först  introduceras Klas, som efter ett inbrott i sin lägenhet (Där tjuvarna tog allt utom två skrivmaskiner som de lämnat av bamhärtighet) träffar Henry Morgan och flyttar in med honom, det hanlar om honom hans känslor och upplevelser. Men efter ett tag växlar det till en berättelse om bröderna Morgans uppväxt. Båda delarna är underhållande och framförallt väldigt ,väldigt, intressanta. Jag skrattade högt flera gånger och även om vissa personer kunde verka lite stereotypa  var de så verkligt beskrivna att man trodde på dem ändå. Jag gillade det faktum att författaren använder sitt eget namn och han använder dessutom jag form när han berättar om sig själv och tredje person när han berättar om Henrys och Leos uppväxt. Jag vet att han har skrivit en uppföljare "Gangsters" som jag tänker läsa så fort som möjligt. Jag önskar bara att lite fler författare kunde skriva så här.

Fem av fem möjliga

KKKKK


Fem av fem möjliga

KKKKK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback