Bitterfittan - Maria Sveland

En ful januarimorgon sitter Sara på ett plan till tönt-Teneriffa för en veckas tankepaus. Hon har nämligen insett att hon är bitter trots att hon bara är 30 år. En riktig bitterfitta faktiskt. Det var inte meningen att det skulle bli så här, hon drömde ju bara om kärleken som alla andra. Men nu sitter hon och tänker på alla oförätter som någonsin begåtts mot henne. Tänker på hur lurad hon är av kärleksmyten. Den som får oss att vilja bilda familj. Tänker på alla kvinnor hon känner som, liksom hon, dräneras på energi i familjehelvetet. Ett arv i rakt nedstigande led, från sin rastlösa mammas diskande eksemhänder till Saras nervösa duktighetskomplex.





Jag läste den här boken för att var jag än vände mig så pratade folk om den. Den var recenserad överallt och alla verkade ha en åsikt om den. Så mina förväntningar på den var arligt talat väldigt höga då jag läste den.
Man kan förstå Sara, hon har all rätt att vara bitter, vart hon än vänder sig ser hon ojämställdhet och ännu mera anlednigar att vara bitter som hennes dåliga barndom eller hennes pappas svineri. Det absolut värsta tyckte jag var när hon låg på sjukhus och hennes man... ja jag ska inte säga vad han gör, men det är fördjävligt och han verkar ändå vara en bra kille vilket gör det hela värre. Dock känns det som om det är lite för mycket, det borde finnas något som kan väga upp för litegrann av bitterheten, hennes son t.ex. Eller jag vet inte kanske är det just det som gör henne så bitter att hon inte verkar ha rätt att vara bitter för att hon har barn nu och en mamma är ju förväntad att verkligen ÄLSKA sitt barn, vilket hon gör, men hon hade mycket problem under hans första år.Nej, Bitterfittan var nådde inte upp till mina förväntningar, det enda som hände var att jag blev lite ledsen och bitter själv. Men konstigt nog (Efter som alla andra verkar tycka att det är årets bok) dröjde den sin inte kvar hos mig, har inte tänkt på den förä nu då jag ska recensera. Men hennes språk är väldigt fint och det är en läsvärd bok, ha bara inte för höga förväntningar.

Fyra- av fem möjliga.

KKKK-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback