Vad jag älskade - Siri Hustvedt

Konsthistorikern Leo Hertzberg upptäcker en fantastisk målning av en okänd konstnär på ett galleri i New York. Han köper tavlan och spårar upp dess skapare, Bill Wechsler. Detta blir inledningen till en livslång vänskap.
      Leos berättelse, som spänner över tjugofem år, följer den växande vänskapen mellan hans egen familj och Bills- genom deras nästan jämngamla söners födelse, och de lyckliga åren då de bor i samma hus i SoHo gemensamt hyr ett hus i Vermont under ferierna.
      Så drabbas de av en svår tragedi, och banden inom och mellan de båda familjerna spänns till det yttersta.




Sov bara tre timmar här om natten för jag kunde inte sluta läsa den här boken. Siri Hustvedt är gift med Paul Auster som har blivit en favorit hos mig, men jag måste säga hon slår sin man med hästlängder. Den här boken är en av mina bästa läsupplevelser och jag hoppas den blir så pass klassisk att den inbegrips i undervisning för alla borde få läsa den. Hennes språk är underbart och allt hon skriver känns så levande. Vartenda ord är nödvändigt jag tänkte aldrig, men det där var väl lite hängande i luften. På något konstigt sätt känns det som om man vilar i boken, svårt att förklara, men det händer bara med riktigt bra böcker som denna och Mästaren och Margarita eller Den första hustrun Fast det bara handlar om två familjer blir det aldrig långtråkigt. Alla person griper tag om hjärtat och det känns som om man känner dem alla. Vackert om relationer. Jag var ledsen när den var slut. LÄSLÄSLÄS

Fem av fem möjliga.

KKKKK

Kommentarer
Postat av: ida

Hej jag gillar när du sätter fem + då köper jag boken direkt. Så denna ska jag skaffa. TAck för att du hörde av dig med en kommenatr i min blogg i samband med pappas begravning. Kram Ida

Postat av: Björn

Har du läst New York-trilogin av Auster än då? Det är ju hans "mästerverk".

2007-04-30 @ 18:28:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback