Kvinna i grönt - Arnaldur Indridason

Ett gammalt sommarstugeområde utanför Reykjavik byggs om till ett nytt villaområde. Där hittar en lekande pojke en bit av ett mänskligt revben som visar sig vara ett halvsekel gammalt. Kriminalpolis Erlendur Sveinsson (från Glasbruket) kartlägger systematiskt vilka som bott i området, och får upp några olika spår.
Utredningen försvåras av att nästan alla med minnen av den aktuella tiden är döda. Men en gammal man upplyser om att en äldre kvinna som alltid är klädd i grönt, brukar synas i området. Har kvinnan svaret på vem som ligger begravd på platsen?




Den här boken kom innan änglarösten som jag läst och recenserat innan. .Kanske var det bra att jag läste dem i fel ordning då jag kom in i den här boken med låga förväntningar, men blev positivt överraskad.
  Boken har två historier som blandas om vart annat och tillslut binds ihop. Den ena historien är om utredningen av ett misstänkt mord, dom har hittat ett skelett. Men den handlar också om Erelendur och hans dotter som ligger i koma (Just den biten får mig att önska att jag läst böckerna i rätt ordning då jag redan visste vad som skulle hända) Den andra delen handlar om en kvinna som blir misshandlad av sin man. Historien som behandlar utredningen är helt okej. Naturbeskrivningarna gör att det nästan känns som om man är där (Fast jag aldrig varit på Island) och utrednignen är lite sakta och ganska vanlig, inga stora överraskningar eller annorlunda sätt att utreda på. Men delarna om den misshandlade kvinnan är bäst. Det kryper i skinnet av avsky för den hemska mannen och hans försök till att åtminstonde få ha lite makt i en värld där han är ingenting. Det också väldigt gripande när man får se det ur barnens perspektiv. Bra deckare men historien om den misshandlade kvinnan (som sen binds ihop med utredningen) höjer.

Fyra av fem möjliga.

KKKK

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Hej Jag gillar den här boken Kvinna i grönt.Har Du läst En ovanligt torr sommar av Peter Robinson? Handlingen är väldigt lik den du bloggar om tycker jag.Och Robinsons bok var först.
:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback