Släke - Håkan Österlundh

140343-14 Fredrik Broman, nyinflyttad kriminalpolis från stockholm, tjänstgör sin första sommar i Visby medan resten av familjen - höstadieläraren Ninni och de två barnen - njuter av solen på de gotländska stränderna.
      Sent en kväll blir Fredrik uppringd av en äldre man som beklagar sig över att en volvo med takbox står felparkerad vid en badplats. Den luktar konstigt också. Som släke - rutten tång.
      Motvilligt och en aning illa till mods åker Fredrik för att ta sig en titt på bilen, och hittar snart upphovet till lukten. I den vita takboxen ligger en död man, eller det som är kvar av honom: han ser ut som ett slaktat djur.
      Därefter är inget sig likt. En hektisk jakt på en brutal mördare drar igång. Kvälltidningarnas löpsedlar förvandlar det gotländska semesterparadiset till >>skräckens ö<<. Och för Fredrik och hans familj blir drömmen om Gotland en mardröm - de börjar förstå att det fasansfulla finns alldeles inpå knutarna.







Helt okej deckare men jag blev besviken då jag gett boken till min pappa i julklapp efter att damen i affären sagt att den var en av de bästa deckarna som kommit ut på pocket. Vilket verkligen är en överdrift.
       Det roligaste med att läsa boken var att jag kände igen mig överallt. Jag är varje sommar på Gotland och bor i Nacka där Fredrik också gör ett kort besök. Det gjorde att jag hela tiden kände igen mig och kunde verkligen se det som beskrevs framför mig. Nu är ju det inte självklart att man varit på Gotland när man läser boken och därför tar jag inte med den aspekten när jag betygsätter.
      Själva storyn är helt okej, men det är flera frågetecken kvar i slutet, man vet mördaren är men kan man inte få veta varför han mördade också? Ganska uppenbar men inte till överdrift. Inget som biter sig fast helt enkelt. Låna på bibloteket och läs som tidsfördriv. Men läs hellre bättre deckare som klassiker av Agatha Christie,Dorothy Sayers eller Stieg Trenter.  Eller om du är inne på mordernare deckare är Åsa Nilsonnes jättebra.

Två+ av fem möjliga.

KK+

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback