Män Som Hatar Kvinnor - Stieg Larsson

140343-17 Den 22 september 1966 försvinner sextonåriga Harriet Vanger spårlöst. Nästan fyrtio år senare får journalisten Mikael Blomkvist ett ovanligt uppdrag. Han kontaktas av industriledaren Henrik Vanger som vill att han ska skriva släkten Vangers historia. Släktkrönikan är dock bara en täckmatel för det verkliga uppdraget: att ta reda på vad som egentligen hände men Harriet. Mikael, som nyligen blivit åtalad och fälld för förtal, känner att han behöver en paus från sitt jobb på tidskriften Millennium och åtar sig jobbet. Han får hjälp av den unga, struliga datahackern Lisbeth Salander. Tillsammans börjar det omaka paret gräva i familjen Vangers förflutna och möter en mörkare och blodigare historia än vad de någonsin kunnat föreställa sig...



Väldigt bra deckare, spännande och intressant näst intill en femma men det gick att gissa mördaren vilket gjorde det tråkigare plus att varför i hela friden vill alla ligga med Mikael? jag kan bara anta att det är ett önsketänkande från författarens sida (Vem vill inte vara Casanova?) men han har all rätt eftersom det är han som skrivit. När jag läst ut boken var jag verkligen sugen på att läsa nästa bok i Millenium serien som heter Flickan Som Lekte Med Elden. Och jag funderade på hur man kan hitta på en sån raffinerad gåta? Med bibelcitat och allt. Hittade han dom först? eller letade han upp dom efter att han bestämt sig? Bra bok i vilket fall.

Fyra av fem möjliga.

KKKK

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ta det lugnt ikväll.

2006-12-31 @ 18:59:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback